Šta je "Apple" bez Stiva Džobsa?

Оцена корисника:  0 / 5

Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна

Nekoliko sati nakon što je umro Stiv Džobs, imperija je pala na drugo mesto najvrednijih kompanija današnjice.Pitamo se kako bi se kotirali „Majkrosoft" bez Gejtsa, „Fejsbuk" bez Zakerberga ili Formula 1 bez Eklstona?

Odgovor se možda krije u nastavku teksta.

Mada je preminuo relativno mlad, u 56. godini, vizionar Stiv Džobs ipak je živeo dovoljno dugo da vidi svoje čedo „Epl" na prvom mestu liste najvrednijih kompanija današnjice. Samo nekoliko časova pošto je umro, međutim, „Epl" je pao na drugu poziciju. Na čelo je izbila američka multinacionalna naftna kompanija „Ekson mobil", naslednica nekadašnjeg „Standard oila", čiji je osnivač Džon D. Rokfeler napustio ovaj svet pre više od 70 godina. Ime sadašnjeg predsednika „Eksona", Reksa Tilersona, verovatno vam neće mnogo značiti. I, što se ovog preduzeća tiče, dobro je što je tako.

Od kada je Stiv Džobs izgubio bitku sa rakom, početkom oktobra ove godine, „Epl" se, istina, u nekoliko navrata vraćao na prvo mesto „Forbsove" liste, ali su ekonomski stručnjaci složni u oceni da će mu ubuduće biti sve teže da brani lidersku poziciju. Vrednost akcija ove kompanije poslednjih meseci neretko se predstavlja crvenom krivuljom nadole, pa se dešavalo da samo u jednom danu cena deonica padne i za jedan odsto. A u preduzeću čija se vrednost meri stotinama milijardi dolara, takav pad svakako nije zanemarljiv. Niti se uplašeni akcionari mogu umiriti pismom upravnog odbora u kojem se naglašava da je sve u redu i da razloga za paniku nema.

Ovakvom poslovanju proizvođača ajfona, ajpoda i drugih modernih naprava svakako je doprinela i generalno loša ekonomska situacija u svetu, kao i nekoliko skupih i nadasve neizvesnih sudskih postupaka koji se protiv njega trenutno vode. Strani ekonomisti glavni problem vide upravo u odlasku Stiva Džobsa, bez čijeg vođstva niko sa sigurnošću ne može da kaže u kom pravcu će se „Epl" ubuduće kretati.

Kao i sve kompanije tog formata, i „Epl" je, naravno, ispunjavao sve međunarodne norme standardizacije, počevši od ISO standarda pa nadalje, što bi između ostalog trebalo da znači i da njegova sudbina nikako ne može da zavisi od pojedinaca, ma kako se oni zvali i bez obzira na kojoj poziciji radili.

U praksi se, međutim, ispostavilo da stvari stoje značajno drugačije. Legendarne prezentacije Stiva Džobsa, izgleda, bile su bitnije i od samih proizvoda, pa otuda nije ni čudo što prodaja najnovijeg modela ajfona baš i ne ide onako kako su se u „Eplu" nadali. Džobs je, prosto, decenijama bio poistovećivan sa svojom kompanijom, između njih uvek je stajao znak jednakosti, a pošto legendarni vizionar više nije među nama, sudbina proizvođača modernih gedžeta dovedena je pod znak pitanja.
- Da bi se pravilno razumela problematika s kojom se „Epl" susreće u eri nakon Džobsove smrti, trebalo bi prethodno znati šta je to identitet jedne kompanije - kaže za Pressmagazin Cvijetin Milivojević, marketinški stručnjak i vlasnik PR agencije „Pragma" iz Beograda.
- Identitet čine istorija, ime, vizija, proizvodi ili ljudi koji rade u nekoj kompaniji. Kada govorimo o identitetu „Epla", onda govorimo o identitetu njegovog lidera. Potenciranje tog identiteta, naročito kada je harizmatični Džobs u pitanju, nije bilo daleko od pameti, ali se pokazalo da nije bilo uravnoteženo. Ne valja kada je vlasnik kompanije važniji od onoga što ta kompanija proizvodi. U prvoj fazi razvoja nekog preduzeća nije loše isticati ličnosti, ali ako to traje 20 ili 30 godina, onda nije ni čudo što smrt Stiva Džobsa ima toliki uticaj na njegovu kompaniju.

„Epl", istina, nije jedina kompanija koja ima sličan problem ili bi sa njim u nekom trenutku mogla da se susretne. Pokušajte recimo da zamislite kako bi izgledao „Majkrosoft" bez Bila Gejtsa, „Fejsbuk" bez Marka Zakerberga, „Virdžin" bez Ričarda Bransona. Ili, daleko bilo, Formula 1 bez Bernija Eklstona, naročito ako je ovaj zaista poludeo do te mere da „najbrži cirkus na svetu" ostavi svojim bahatim i razmaženim ćerkama...
Naravno, daleko od toga da bi ove kompanije preko noći propale kada bi Gejts i Zakerberg odlučili da odu u prevremenu penziju, baš kao što neće propasti ni „Epl" uprkos turbulentnim zbivanjima na najvećim svetskim berzama. Ali svakako da bi doživele težak udarac, od kojeg se ne bi baš tako lako oporavile. A upravo taj zadatak - oporavak i promocija nove vizije - nalazi se sada pred ljudima rukovodstva koje je preuzelo Džobsovo „mezimče".

- Svi koji rade u PR sektoru, pa tako i oni zaposleni u „Eplu", imaju vrlo jasan cilj: da promovišu vrednosti i kvalitete svoje kompanije, istovremeno skrivajući njene mane. Dakle, pošto Stiva Džobsa više nema, ne može se više u prvi plan gurati njegova ličnost, već bi se trebalo, na primer, usmeriti na promociju kvaliteta softvera koji proizvode ili nove modele koje će izbaciti na tržište. To, naravno, ne znači da bi „Epl" trebalo da se „odrekne" Džobsa, već da je on, prosto, istorija, i da se treba okrenuti budućnosti - kaže na kraju Milivojević.

Dopada ti se članak? Lajkuj ga ili ga podeli sa prijateljima!

FacebookDiggStumbleuponGoogle +RedditLinkedinRSS FeedPinterestPin It